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TREE WORLD

숲속에서

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홈페이지 http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3580181
링크 http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3492388

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본 연구의 목적은 산업화 시대를 살아남기 위한 무한경쟁시대에서 황폐화된 유아들의 생태적 감수성을 되찾아주기 위해 헨리 데이비드 소로우의 생태적 삶을 통해 생태적 감수성 함양을 위한 함의점을 찾는 것이다. 소로우의 삶은 심층생태주의적 요소가 짙다. 생태적 감수성을 느낄 수 있는 소로우의 생태적 삶의 요소를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 생명평등주의적 가치관과 생태적 자아실현, 둘째, 자연과 동화되는 소박한 삶, 셋째, 체험과 탐색을 통한 자연과의 만남이다. 이에 유아의 생태적 감수성 함양을 위한 함의점으로는 첫째, 생태적 사유를 위해 고전 및 생태문학 읽기, 둘째, 야생의 자연에서 느리게 걷기, 셋째, 철학자의 시선으로, 과학자처럼 관찰하기, 넷째, 자연에 대해 박물학적으로 기록하기, 다섯째, 생태적 아름다움을 담아내는 언어적 예술 작업을 행하는 것이다. 이와 같은 함의점이 유아교육에 적절히 반영한다면, 생태적 가치관과 더불어 생태적 감수성 함양에 도움이 될 것이다.
 

The purpose of this study is to consider Henry David Thoreau’s simple ecological living and to find out the implications to cultivate our society`s infant ecological sensibility. Thoreau`s guidance would restore and enrich today`s infants’ ecological sensibility in this era of unlimited competition. Henry David Thoreau’s ecological life factors are as follows: first, life-equality ethics and ecological self-fulfillment, Second, simple living surrounded by nature and assimilation with it. Third, immersion in nature through experience and exploration.
From the above, this study suggest the below five implications as solutions to build up the infants’ ecological sensibility. First, reading classics and ecological literature for ecological thinking. Second, slow-walking in wild nature. Third, observing nature as if being a scientist, from the view point of a philosopher. Fourth, recording the nature naturalistically.
Fifth, doing verbal artworks to describe the ecological beauty.
If these implications can be reflected to the present infant education, They will help to cultivate ecological value and sensibility.

 

 


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